Theeplantages, bounty eilanden en jungle! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Danielle en Niels - WaarBenJij.nu Theeplantages, bounty eilanden en jungle! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Danielle en Niels - WaarBenJij.nu

Theeplantages, bounty eilanden en jungle!

Door: Daniëlle

Blijf op de hoogte en volg Danielle en Niels

29 April 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vanaf Georgetown hebben wij een busreis gemaakt naar Tanah Rata in de Cameron Highlands. Wat een aparte buschauffeur hadden wij, maar wat een lol met die man. Vanaf Ipoh vroeg hij theatraal uitbeeldend of iemand een kots-zakje nodig had omdat de weg nogal slingerend zou worden. Wij zijn inmiddels wel wat gewend en eerlijk gezegd vonden we het een lachertje, een paar bochtjes maar veel was het niet. De rit verliep dus heel rustig en we hebben heerlijk kunnen slapen, languit met onze stoelen op ligstand!
In Tanah Rata werden we op het busstation opgewacht door een mannetje van een guesthouse wat er op zich wel goed uitzag dus zijn we met hem meegegaan om de kamer te bekijken. Zag er prima uit dus we zijn gebleven. Erg leuk was dat we aankwamen en hier Steven tegenkwamen waarmee we de Open Water cursus op Koh Tao hebben gedaan.
Samen met hem en nog een paar anderen zijn we de dag erna een tour gaan maken. Mossy forest met prachtig uitzicht en fauna, het hoogste punt van de Cameron Highlands bezocht met ook weer heel helder en mooi uitzicht en vervolgens de theeplantages en de theefabriek. Wat een geweldige dag en wat werd ik daar gelukkig van. Maleisië is zo ontzettend groen, met prachtig veel heuvels, bergen, jungle, rainforest…noem maar op. Het is zo anders dan wat we tot nu toe hebben gezien en we worden hier helemaal blij van!
Na de halve dag tour zijn we zelf samen met Steven naar de aardbeienplantage geweest en hebben we een forestwalk terug gelopen naar Tanah Rata. En een rainforest zou gewoon een forest zijn als we natuurlijk geen regen zouden hebben dus kregen wij een flinke bui om onze oren (gelukkig net toen we bij een schuilhutje waren :)).

Vanaf de Cameron Highlands zijn we naar de Perhentian Islands gegaan. Dit zijn 2 eilanden in het noorden van Maleisië aan de oostkust. Het grote eiland is wat toeristischer dan het kleine eiland en we hadden een prachtig plekje gevonden op het kleine eiland. De taxiboot heeft ons na 2uur varen afgezet bij D’Lagoon. Een “resort” (lees: houten hutjes op het strand met de luxe van een normaal toilet maar douchen onder een stortbak en geen wasbak om je tanden te poetsen, stroom alleen in het restaurant op bepaalde momenten) op een eigen klein strandje. We waren meteen verliefd en hadden het geluk dat er net 2 mensen weg waren dus dat er een kamer met zeezicht vrij was.
We zijn 3 volle dagen op het eiland geweest en hebben hier weer 2 mooie duiken gemaakt. Dit maal wel echt een wrak gezien in plaats van op Koh Tao dat we het alleen konden voelen omdat het zicht zo slecht was.
We hebben hier op het eiland een Australisch en een Nederlands stel ontmoet waar we zo tussendoor gezellig mee hebben gekletst en met de Australische piloot ook hebben gedoken. Hopelijk stuurt hij ons de duikfilmpjes nog op!
Erg jammer was dat wij uren lang op zoek zijn geweest naar een schildpad en dat zij met z’n vieren gingen snorkelen en er gewoon 2 hebben gezien. Het was ons niet gegund om het prachtbeest onder water te zien maar wat ik wel heb mee mogen maken was het leggen van de eieren! Niels lag nog te slapen toen opeens een Duitse jongen voorbij het restaurant kwam rennen roepend dat er een schildpad op het strand aan de andere kant was. Iedereen sprong op, greep zijn camera en we zijn naar het strand gerend (wat 10min door de jungle was). We waren net op tijd om haar te zien, toen ze uit het gegraven gat kroop en weer richting zee ging. We dachten dat ze geen eieren had gelegd omdat ze al 2 dagen bezig was geweest met het graven van gaten maar Hafiz, de duikmaster, is gaan kijken en heeft de eieren opgegraven. Locals graven de eieren op om ze voor 2RM per stuk te verkopen en leguanen eten ze op. Ze hebben ze dus op D’Lagoon begraven met gaas er omheen zodat er nieuwe schildpadden geboren worden over 2 maanden!! Super gaaf en zo leuk dat ik dit heb mogen meemaken, mijn teleurstelling was verdwenen :)

Na deze heerlijke dagen op ons bounty eiland zijn we met de jungle train de jungle in gegaan. Taman Negara National Park is het oudste regenwoud van de wereld en is 4343 vierkante km groot. Het is primair regenwoud wat betekent dat er nog niet/nauwelijks gekapt is en dus nog oorspronkelijke beplanting is. We zijn hier per boot naartoe gegaan wat 2,5uur kostte. Helaas was er weinig te zien en hadden we een houten reet van de bankjes waar we op zaten maar de aapjes aan de kant maakten dit alles weer goed.
In Kuala Tahan hebben we een slaapplek gezocht. Een chalet in de jungle met een hurktoilet, lekker primitief! Toen we in het dorpje wat gingen drinken raakten we aan de praat met een Nederlands stel die wat problemen hadden met foto’s op hun Iphone. Dus hebben wij met onze mini-laptop geholpen wat resulteerde in een avond samen eten en het restaurant uit gegooid werden omdat ze gingen sluiten. Het was dus erg gezellig :)
De eerste dag zijn we de jungle in gegaan samen met Sjoerd, een andere Nederlandse jongen die we op de boot al hadden leren kennen. Het begon met een boardwalk die flink omhoog en omlaag ging naar de Canopy walkway wat de langste ter wereld moest zijn maar waar helaas de helft niet meer toegankelijk van was doordat het niet veilig meer was. Daarna begon de echte jungle walk want toen stopte de boardwalk en kwam de blubber, boomstronken, mooie uitzichten, gibbons, wilde zwijnen en een heleboel zweet. We waren blij dat de zon niet volop scheen want zonder zon kon je ons uitwringen. Letterlijk stond het zweet in onze bilnaad en mijn vlecht droop alsof ik net onder de douche vandaan kwam MAAR het was een heerlijke 4 uur durende wandeling door de echte jungle!! De tweede dag hebben we Sjoerd gedag gezegd en zijn samen nog op pad gegaan. Helaas niet de weg die we wilden met de boot heen en wandelend terug dus maar een alternatieve route genomen die net zo avontuurlijk bleek als gister. Op deze weg zijn we een Giant Black Squirrel, grote zwarte eekhoorn, tegengekomen. Werkelijk zo groot als een kat en hij hing prachtig in de boom ondersteboven nootjes te eten dus we hebben leuke foto’s gemaakt! Na 3 uur begaf Niels zijn been het en zijn we terug gegaan om de rest van de middag te luieren in en rond onze kamer. Vooral in want de tropische regenbui bleek een ordinaire regenmiddag te worden dus met de was in de deuropening hebben we op de kamer liggen lezen en slapen, ook wel eens lekker!!

Vandaag ging onze reis verder vanaf de jungle met de public bus naar Kuala Lumpur (KL). We hadden riante plek in de bus en konden haast niet bij de voetensteun omdat die zo ver weg was!!
Aangekomen in KL bleek dat we niet in Chinatown bij het busstation waren dus na wat internetten op straat voor een duur hotel hadden we uitgevogeld hoe we met de metro in Chinatown konden komen. Kom je daar aan bepakt en bezakt…krijg je me toch een stortbui voor je kiezen! Welcome to the city! We hebben een half uur gewacht maar hebben de druppels, en het waren flinke kunnen we jullie vertellen, getrotseerd en zijn naar het guesthouse gelopen waar we verzopen aankwamen. Kregen meteen een handdoek en mochten onze kamer in waarna we ons konden inchecken. Een ware familie waar we terecht zijn gekomen en we hebben het nu al naar ons zin, al hopen we wel op wat droger weer om KL te ontdekken de komende dagen!!

• 29 April 2013 - 12:33

Debby:

Wat blijft het toch heerlijk om jullie verslagen te lezen! Ik ga het straks echt nog missen hoor.
    Ik reageer niet altijd, maar lees ze altijd wel trouw!

Geniet nog lekker van jullie tijd daar.

Dikke knuffels, ook van Huib en de hondenmeiden xx

• 29 April 2013 - 12:55

Titta:

Hallo daar.

Wat een heerlijk verslag.
    Ook dit keer weer een hoop vrienden gemaakt.

Dat jullie geen kotszakjes nodig hadden verwondert mij niets, na alle "vreemde" busreisjes die jullie al achter de rug hebben.
    Jullie gooien lekker de stoelen naar achter en gaan heerlijk liggen slapen hihi.

Dat Maleisië zo'n mooie natuur heeft had ik nooit verwacht.
    En gelukkig valt daar ook regen :-(
    En toen kwamen jullie terecht in een "ressort".
    Ook al was het primitief, volgens mij is het daar volop genieten.
    Wat wil je nog meer, een hutje op het strand .

Heerlijk wezen duiken, en aan de foto's te zien, ook daar onder water allen maar mooie dingen.
    De Nemo-visjes zijn echt geweldig ( hij bestaat dus echt) haha
    En toen de schildpadden-eieren.
    Toen ik de foto ervan zag had ik toch wel medelijden met het dier.
    Jullie hebben houten konten van het zitten op een bankje, maar dat schilpadvrouwtje moet pijn in haar kont hebben van de hoeveelheid eieren die ze gelegd had.
    En natuurlijk ook leuk om te lezen dat jullie goed voor het nageslacht hebben gezorgd, door de eieren ergens anders heen te brengen en de plek af te zetten met gaas..

En toen gingen jullie de "gevaarlijke" jungle in.
    Gelukkig zijn jullie daar geen enge beesten tegen gekomen. Wel een hele grote eekhoorn, waar ik toch wel nieuwsgierig naar ben geworden hoe die eruit ziet.

Nu weer naar de grote, natte stad.
    Hopen dat het er snel weer droog is, zodat jullie daar op avontuur kunnen gaan.

Wij zijn hier nu helemaal in de ban van de nieuwe koning.
    De vlaggenstok-houder is inmiddels aan de gevel bevestigd zodat we morgen ook de vlag uit kunnen hangen.
    Nog even wat oranje-lekkers in huis halen en dan maar afwachten hoe het feest gaat worden.
    Jullie zullen er denk ik toch wel wat van meekrijgen.
    Dus vanuit een "ORANJE"Nederland, nog heel veel plezier!!

Nog 20 daagjes, dan kunnen we elkaar weer heerlijk in de armen sluiten.
    Geniet er nog maar lekker van en tot snel.

Heel veel liefs van Ber en Titta
    xxXxXxxXxxXxXxXxxXxxxxXxXxxxXxxXxXxXxXxXxXxxXxXxxxXxXxx

• 29 April 2013 - 13:28

Wim:

Hoi jongens, wat weer een leuk verslag. en wat voor mooie dingen maken jullie mee, jullie harde schijf zal wel bijna vol zitten met alle data van wat je gezien en meegemaakt hebt.
    Dit zijn ervaringen voor het leven!!
    Veel plezier en stuur eens wat zon en temperatuur deze kant op, we hebben het hier zo hard nodig!!
    Groeten, Wim Truus en Youri

• 29 April 2013 - 14:01

Jacqueline:

Hoi hoi,

Ook ik heb weer heerlijk genoten van jullie avonturen!

Heerlijk om te lezen wat jullie nu weer allemaal hebben meegemaakt, geen kotsende busrit maar lekker geslapen.
    Prachtige natuur en een hele aparte eekhoorn! Mooie foto!
    Toch nog een schildpad gezien, al was het dan boven water, die net heel veel werk had verricht.
    Petje af ook voor Niels wat hij allemaal doet met zijn been. Wat zien en beleven jullie toch veel.
    Lieve schatten geniet nog even want voordat je het weet is het voorbij.

Heel veel liefs en een dikke knuffel

Lafjoe xmama/Jacq.x

• 29 April 2013 - 14:17

Esther Ent:

Wauw! Een gibbon gezien zelfs! Héél jaloers ;-) Geniet van jullie verdere reis.
    Groetjes, Teun en Esther

• 29 April 2013 - 14:36

Oma Fladder:

gaanhallo lieve mensen
    weer enorm genoten van jullie verslag ,was weer fantastisch.
    de foto s waren ook weer mooi en wat een hitte he in die jungle

ik wist ook niet dat het zo mooi was in maleisie,maar ja wij komen
    daar natuurlijk never nooit
    gaan morgen feest vieren met de kroning van willem,zal wat worden
    maar gezellig is het wel,heel amsterdam is versierd en er is veel te
    doen,maar ik blijf wel thuis,met henkie.
    gaan misschien wel even buurten bij de kindjes die met hun spulletjes
    op een kleedje zitten.
    jullie gaan toch ook nog naar singapore,maar dat is het laatste geloof ik.
    de tijd gaat nu opschieten ,wij kunnen ons niet voorstellen dat jullie
    8 en een halve maand al weg zijn wat gaat de tijd toch snel.
    jullie hebben in ieder geval wat moois om op terug te kijken.
    wij wensen jullie nog veel plezier en tot gauw weer.oma fladder.

• 29 April 2013 - 14:46

Madeleine:

Nou ik kan er kort over zijn.
    Ik heb WEER intens genoten van jullie verslag, jullie zullen nog heimwee krijgen als jullie in Nederland zijn.
    Ik zit net te bedenken dat jullie met koningin vertrokken zijn en met koning terugkomen wie had dat kunnen verzinnen.
    Maar goed dat is niet belangrijk wel belangrijk is dat jullie nog genieten van de laatste tijd die jullie rest en dat jullie weer veilig thuiskomen alhoewel ik denk dat het best zal tegenvallen hoor.

Maar goed het leven blijft geen krentenbol en het geld zal weer verdient moeten worden.
    Tot die tijd geniet lekker van de resterende tijd en hopelijk tot gauw.

xxx Madeleine

• 29 April 2013 - 15:32

Mimo:

Hoi lieve Dani en Niels,

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen op deze saaie werkdag de dag voor Koninginnedag (bijna iedereen heeft blijkbaar vrijgenomen). Maar die verhalen over Bountyeilanden, duiken, nemo's, scheepswrakken en uitgestrekte, belachelijk groene regenwouden hebben mijn dag weer helemaal goedgemaakt. Wat een prachtig land is Maleisie zeg, dat moet zeker op mijn to-do lijstje met "dingen-die-ik-nog-moet-doen/zien-voordat-ik-een-saaie-huisvrouw-ben" ;) En jullie hebben nemo echt gezien, zo schattig! En ook uiteindelijk toch ook nog de schildpad, geluksvogels! Ik moest hard lachen van het schildpaddenverhaal, want een vriend van mijn ouders zei altijd thuis tegen zijn kinderen dat hij even buiten de schildpad ging zoeken als hij buiten een sigaret ging roken (de schildpad van het gezin was namelijk ooit weggelopen). Renee, Maaikel en ik zeggen dat nu ook altijd tegen mijn ouders als we 'stiekem' buiten gaan roken, dus vandaar dat ik hard moest lachen toen ik las dat Niels en jij uren naar de schildpad op zoek waren geweest haha. Dat moet een finke sigaret geweest zijn dan! ;) Wel jammer dat jullie nu zoveel regen hebben. Kijk, in het regenwoud mag dat best want de naam zegt het al en jullie waren toch al drijfnat van de hoge temperatuur en luchtvochtigheid, maar in de stad moet het gewoon lekker droog zijn voor jullie. Zeker ook omdat jullie over 3 weekjes alweer terugkomen, de tijd vliegt in jullie ogen zeker voorbij?! Dus jullie moeten nog even heeuul hard genieten daar, al gaat dat jullie zo te zien na al die maanden nog steeds prima af! ;) Ik verheug me ondertussen alvast op het heerlijke Aziatische gerecht dat jullie voor mij en Elliot gaan koken als jullie terug zijn :P

Liefs en dikke kussen van de Mimo

• 29 April 2013 - 19:54

Sabrina:

Hoi hoi,

Wat een heerlijk verslag weer zeg!! En wat een ontzettend gave foto's!! Dit keer heb ik alles in een keer gedaan, lezen en foto's bekijken. Want ik heb namelijk een iPad mini :-) Ben er helemaal blij mee!!
    Verder heb ik niet zoveel te vertellen, dus ik hou het hier maar even bij.

Dikke knuffel voor allebei!! X x

• 29 April 2013 - 21:16

Henk Hummelman:

Hallo Dani en Niels.

Wat een avontuur weer niet alleen om te lezen maar ook om te kijken zowel onder als boven water.
    Ben jaloers op wat jullie zoal meemaken. Maar voor al de schildpadden...... heb ze alleen onderwater gezien nog nooit op het strand, geweldig!!!!!
    De tijd vliegt voorbij zowel voor jullie daar als voor ons hier. Ben erg benieuwd naar de rest van de verhalen, we zullen er menig uurtje aan besteden als jullie terug zijn denk ik zo.
    Wij zien er al naar uit als het zover is, maar geniet er nu nog maar van vooral van de zon de regen mag je daar laten......

Knuffel voor jullie alle twee, Pap en Mam.

• 30 April 2013 - 00:55

Maxime:

Hallo lieve Dani en Niels,

Wandelen in de jungle, dat wil ik ook nog een keer doen! Dat lijkt me een super gaafe ervaring ;)! En jullie filmpje, waarbij Niels een aap na deed, ik moest echt keihard lachen. Mijn ouders en ik waren helemaal geconcentreerd aan het luisteren en toen kwam die actie! Dat zagen we niet aankomen :P, hihi!

Ik zal voor jullie duimen op mooi weer!
    Geniet van de laatste paar weekjes ;).

Liefs,

Maxime.

• 01 Mei 2013 - 20:38

Youri:

WAUW!!

Wederom een gaaf avontuur..
    mooi om dit steeds weer te lezen..
    Geniet ervan....

groetjes youri (&pa en ma)

• 04 Mei 2013 - 23:12

Hetty:

Hoi globetrotters!
    Hè hè. Ik ben er vanavond maar eens lekker languit op de bank voor gaan liggen: iPadje op schoot en eindelijk jullie laatste VIJF verslagen achter elkaar gaan lezen!. Ik was achtergeraakt en dan wil je niet eerst het laatste verhaal lezen, want dan mis je het voorafgaande. Nou lieve mensen, wat zijn jullie toch een allround avonturiers! Wat hebben jullie eigenlijk nog NIET gedaan? Iedere keer weer een nieuwe uitdaging en er dan ook weer helemaal voor gáán! Fantastisch dat jullie allebei gedoken hebben en wat een prachtige foto' s hebben jullie weer geschoten. Al die nieuwe waarnemingen, griezelige en wonderbaarlijke impressies, het zal jullie inmiddels wel duizelen , lijkt mij!
    Maar deze herinneringen pakt niemand je meer af: een waardevol bezit hoor! Die nemen jullie je verdere leven mee.... Gek idee dat het einde van de reis nu nadert hè. Voor je het weet loop je weer rond te wandelen in Schiebroek en zit je weer bruine boterhammen met pindakaas en hagelslag te eten

• 04 Mei 2013 - 23:33

Hetty:

Wat vreemd! Het laatste gedeelte van mijn verhaal ontbreekt zie ik nu. Ik had er zeker nog 4 à 5 regels bij geschreven. Snap er niets van....
    Nou, dan maar opnieuw .
    Dani, bedankt voor al je mooie verhalen. Je schrijft leuk en het was iedere keer weer heerlijk om jullie belevenissen mee te beleven. Maar nu was dit waarschijnlijk het laatste verslag, want wij vertrekken woensdag naar Italië. Dan hopen we, net als jullie , weer op 18 mei voet op Nederlandse bodem te zetten.
    Hopelijk zien we jou of jullie saampjes daarna snel in levenden lijve terug! Op foto's en video's is toch anders dan in het echt hoor!
    Nou, geniet nog van de laatste twee weken. Tot gauw!

Dikke kus van Hetty

• 05 Mei 2013 - 14:38

Renee:

Jaaa jullie zijn in het paradijs! Wat een schitterende foto's! Had helaas nu pas tijd om ze te bekijken maar het was zeker het wachten waard. Hier begint het eindelijk ook een beetje beter weer te worden, hopelijk nemen jullie het zonnetje mee. Wat begint het op te schieten hè? Ik zou zeggen: geniet van jullie laatste weken. Ik kijk uit naar het volgende verhaal! Kusjes!