Maori cultuur en andere avonturen - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Danielle en Niels - WaarBenJij.nu Maori cultuur en andere avonturen - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Danielle en Niels - WaarBenJij.nu

Maori cultuur en andere avonturen

Blijf op de hoogte en volg Danielle en Niels

14 November 2012 | Nieuw Zeeland, Taupo

Daar zijn we weer trouwe lezers! Allereerst bedankt weer voor het lezen van en reageren op onze verslagen, daar worden wij heel blij van!!
Russel stelde niet veel voor. We hebben er nog geen uur rondgelopen maar goed we hebben wel het eerste hotel MET dranklicentie gezien, het eerste politiebureau, de plek waar de Franse kolonisten aan land zijn gekomen en natuurlijk de eerste en oudste kerk van Nieuw Zeeland. Tja als je er dan toch in de buurt bent moet je die dingen gezien hebben dachten wij.
Het Whaipoua Forest was een stuk leuker. Mega grote Kauri bomen, zeker 2000 jaar oud worden ze geschat. Ongelooflijk hoe groot maar ook hoe dik die bomen zijn. Wel apart dat je op sommige stukken je schoenen af moest spuiten voordat je het bos in loopt en als je er weer uit komt (alsof 50m verderop niet dezelfde dingen groeien…).
We hebben toen overnacht vlakbij het strand waar we lekker naartoe zijn gewandeld om de zonsondergang te zien! Eindelijk de zon in de zoute zee zien zakken want in Australie verdween hij telkens achter de bergen :)
We zijn op onze weg naar Tauranga (waar we op bezoek gingen bij Ollie en Lydia) nog een middag in Auckland geweest. Geen bijzondere stad maar toch jaren de hoofdstad van Nieuw Zeeland geweest. Ook zijn we nog een kleine detour gegaan naar de Cathedral Cove. Het was prachtig weer en we waren er toch redelijk in de buurt dus zeker de moeite waard om daar een bezoekje aan te brengen. Het was een lekkere wandeling erheen en een prachtig uitzicht!!

De paar dagen bij Ollie en Lied in Mount Maunganui waren super gezellig. We hebben op het strand Fish & chips gegeten en toen kwam er een groep, uitgedost met reflecterende jasjes en hoofdlampjes voorbij. Ik dacht dat het voor de pinguins was en toen we het vroegen bleek dat inderdaad zo te zijn. Ze gingen pinguins vangen om te wegen voor een onderzoek en ze dan weer terug zetten. Als we wilden konden we wel komen kijken. Lied en ik hebben ons warm aangekleed en gewapend met onze hoofdlampjes en camera’s zijn we naar Moturiki Island gegaan. We werden meteen meegenomen naar een gevangen pinguin en moesten van alles helpen vasthouden. Het was een vrij rustige pinguin dus toen Dave (de leider van het onderzoek) mijn camera zag kreeg ik de pinguin vast en ging hij een foto maken. Whaaa echt zo gaaf!! Ik heb gewoon een pinguin vastgehouden (en dat terwijl ik vogels echt heel erg eng vind haha, deze was zo vreselijk schattig)! En natuurlijk om het verhaal compleet te maken begon de schattige pinguin een beetje te schudden en scheet hij mijn hele broek onder :) Dat hoort er allemaal bij haha! We zijn de hele avond gebleven, hebben met het potje tipex achter Dave aan gerend zodat hij de gewogen pinguins kon markeren en we hebben onder rotsen gehangen om pinguins te zoeken. Dave vertelde ons van alles en vond het geweldig dat ik in Australie heb betaald voor de pinguin parade en hier gratis mee kon helpen zoeken haha. Lied had een pinguin gevonden maar die sneakte heel snel het water weer in, bummer….als klapper op de vuurpijl heb ik de laatste pinguin gevonden!! Helaas hadden we zelfs geen zak en handschoenen dus moesten we iemand roepen om hem te vangen. Onze avond was helemaal goed en expeditie pinguin was geslaagd. Ze doen dit iedere week dus Lied gaat binnenkort nog een keer, you go girl, had graag mee gegaan nog een keer, denk aan je!!
We hebben de Mount Maunganui op gewandeld, koffietjes gedronken en lekker thuis gekletst over Australie en Nieuw Zeeland!
Na ons bezoekje zijn we onze trip vervolgd naar Rotorua. Hier zijn we door het Kuirau park gelopen waar allemaal vulkanische geisers actief zijn. Heel veel stoom, heel veel zwavelstank en bubbelende modder. Super gaaf om te zien! ’s Avonds zijn we naar Te Puia gegaan, een Maori Village. Hier zijn we rondgeleid door een echte Maori vrouw en hebben we van alles geleerd over de Maori cultuur. We hadden ook de Evening Experience en dat was spectaculair. Een super mooie traditionele dans en zang show waar Niels de Haka en ik de Poi dans zelfs mee hebben gedaan. Het was adembenemend en daarbij hoorde een heerlijke traditionele hangi maaltijd. Deze wordt bereid onder de grond op hete stenen die vroeger door een vuur maar tegenwoordig door de aardwarmte opgewarmd worden. Het was echt heerlijk!! Niels heeft gegeten alsof hij weken niets had gehad haha! We hebben ervan genoten!!

De avonturen gaan nu echt beginnen want de dag erna zijn we op de Kaituna River gaan raften. Helemaal super. Stroomversnellingen en watervallen, zelfs 1 drop van 7m!! We hebben ervan genoten en waren dan ook helemaal kapot. Een uurtje gereden en ons tentje in Taupo opgezet waar we de rest van de middag niets meer hebben gedaan!!
Vandaag zijn we naar Wai-o-taupo geweest, Thermal wonderland! Allereerst bij de eruptie van de Lady Knox Geyser. Beetje nep wel want ze gooien er een soort zeep in waardoor hij ontploft. Dat is natuurlijk wel gaaf om een keer gezien te hebben want dat gaat echt meters hoog! Daar hebben we ook mogen genieten van de bijna zonsverduistering!! Daarna zijn we gaan wandelen door het gekleurde landschap. Gekleurd door o.a. zwavel, carbon, silicum, zout. Prachtig om te zien en hoewel het stonk was het een geweldige wandeling.

Morgen willen we op Lake Taupo naar de Maori Carvings en gaan dan naar de westkust. Vervolgens gaan we door het midden naar beneden naar Wellington om over zo’n anderhalve week naar het zuideiland te vertrekken.
Maar dat lieve lezers, dat is weer een ander verhaal!! xx

  • 14 November 2012 - 06:50

    Jacqueline:

    Hoi hoi,

    Wat een heerlijk verhaal weer!! Een nieuw land en nieuwe ervaringen.
    Geweldig dat je een pinguïn hebt vastgehouden en natuurlijk hoort die poep erbij (haha).
    Leuk dat jullie Lydia en Ollie hebben bezocht en per toeval (hoe kan het ook anders) met de Pinguïn 'vangst' zijn mee geweest!! Wat een ervaring zal dat geweest zijn, echt super!
    De foto's ga ik straks op school weer bekijken maar zo in het klein zien ze er al geweldig uit!
    Heel veel plezier weer en tot het volgende verhaal,

    Lafjoe xmama/Jacqx

  • 14 November 2012 - 06:51

    Titta:

    Hallo daar, aan de andere kant van de wereld.

    Wat een prachtige foto's.
    Zoals Gijs al zei; de natuur is er veel mooier. En inderdaad, ook dit keer heeft hij gelijk.
    Daar bij die grote, dikke bomen verwacht je toch elk moment dat Tarzan ineens voorbij komt slingeren. Of dat je bij de Cathedral Cove de graaf van Montecristo tegen kan komen -:)
    Echt zo waanzinnig mooi. ( Het lijkt wel een film)
    Het lijkt me een geweldig avontuur om mee te mogen pinguïns zoeken, wateren schattige beestjes.......en Daan, het staat je goed hoor zo'n vogel hihi.
    Bij de Maori's ziet het er ook erg gezellie uit, vooral het dansen.
    Jammer dat jullie ook niet zo'n pakje aan kregen.
    Als je naar de foto van het raften kijkt waar die hele boot een diepe duik maakt, voel je het een beetje in je buik....zo eng.
    Kan me voorstellen dat jullie na zo'n tocht helemaal kapot zijn en de rest van de dag lekker nix hebben gedaan.

    Hier wordt het nu wel erg spannend, want nog een paar nachtjes slapen en "de echte" Sinterklaas komt dan aan bij ons in Roermond.
    We zullen ook voor jullie zingen, dus wie weet...

    Nog heel veel plezier daar in Nieuw Zeeland en tot snel.
    Heel veel liefs en een dikke kus van Us XXXXXXxxxxxxx

  • 14 November 2012 - 07:02

    Kim:

    Een super gaaf verslag om te lezen! De foto's bekijk ik zo op school :)
    Ons mam zal jaloers zijn op jullie pinguin avontuur! En ik ook een beetje Hahaha echt gaaf!

    Dikke kus... Ik ga snel naar het werk nu :)

    Kim

  • 14 November 2012 - 07:02

    Kim:

    Een super gaaf verslag om te lezen! De foto's bekijk ik zo op school :)
    Ons mam zal jaloers zijn op jullie pinguin avontuur! En ik ook een beetje Hahaha echt gaaf!

    Dikke kus... Ik ga snel naar het werk nu :)

    Kim

  • 14 November 2012 - 07:19

    Madeleine:

    lieve lieverds,

    Wat een genot toch weer en ik hbe ook wel eens vogelpoep op mijn broek maar geloof me dat zijn echt andere vogels en niet van die prachtige pinguins.
    Maar goed ik heb natuurlijk weer genoten van jullie prachtoge verhaal en schitterende foto,s
    En kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    geniet er maar lekker van.

    xxx Madeleine

  • 14 November 2012 - 07:34

    Rasje :

    WHAAAAAAAA zo vet!

    oo en wat een lieve foto van die pinguin,
    hihih zo gaaf dat raften...

    Geniet er van maar dat gaat wel goed komen...!

    xx rasje

  • 14 November 2012 - 08:02

    Sabrina:

    Supergaaf verslag weer Dani & Niels!!

    Wat een avonturen om allemaal mee te mogen maken, zo supervet!! Ik geniet van al jullie verhalen en de foto's versterken het allemaal!!

    Op naar het volgende verhaal, want ik vind het allemaal zo leuk om te lezen wat jullie daar meemaken!!

    Hele dikke knuffel

    X x Sab (Manuel & Bounty)

  • 14 November 2012 - 08:54

    Xxpapa/Hans:

    Hallo Globetrotters,
    Dat is weer een bijzonder verslag. Onvergetelijke ervaringen, je bent wel een ondergescheten geluksvogel. De pinguins, het raften, de Maori-cultuur snuiven, de "warme" natuur, allemaal gave dingen.Dit keer van mij niet zo'n snelle reactie, want ik ben deze week vrij. Ik moet jullie wel de groeten doen van een trouwe lezeres zonder internet ... Oma. Ze vroeg zelf of ik een reactie naar jullie wilde doen, dus bij deze.
    Jullie zaten precies goed voor de zon-eclips.
    Geniet er lekker van en laat ons lekker meegenieten.
    Dikke kus van Xxpapa/Hans

  • 14 November 2012 - 09:08

    Daniel Van Den Hooven:

    Paar keer op facabook wat gezet, maar nu een keer hier. Weer genoten van jullie verslag en de bijbehorende foto´s. Vooral dat raften zag er top uit Wij hebben destijds op de Zambesi geraft en dat was ook toppie. De komende week weer heel veel plezier en stiekum ben ik wel een beetje jaloers

  • 14 November 2012 - 09:55

    Els Bonhof:

    Wat leuk om te horen dat jullie nwe zeeland ook zo mooi vinden. Ik ben er 22 jaar geleden ook geweest met Rene. Wij lagen toen met het schip in tauranga, om de hoek bij mount maganoui. Wij hebben toen een auto gehuurd want het schip lag 5 dagen in de haven. Ook wij zijn bij een maori show geweest en hebben er heerlijk gegeten. Gaaf he die dansen die ze dan uitvoeren? Ook het rotorua park blojft bijzonder. Veel plezier met jullie verdere "wereldreis". Groetjes, Els.

  • 14 November 2012 - 10:13

    Erica:

    Goedemorgen!

    Wat een leuk verslag weer. Ik geniet van jullie verhalen. Wat een prachtige ervaringen. Die pinguins had ik graag mee willen maken.
    Wat leuk dat je tegenwoordig zo veel dingen kunt delen met anderen. Waar zouden we zijn zonder het internet ?!? Voor "bezorgde" vaders en moeders is het in ieder geval ideaal. :)

    Veel plezier en geniet,

    Groeten, Erica

  • 14 November 2012 - 14:07

    Pap Mam:

    Hoi hoi,Niels Danielle.

    Gezellig om weer een bericht van jullie te ontvangen, wat zijn het toch weer prachtige foto's.
    We zijn wat laat met reageren maar dat zijn je wel gewent van ons, we hadden bezoek uit Duitsland dus vandaar.
    En ik ben inderdaad jaloers op de pinguïn foto ,dat wat Kim al schreef.
    Wat geweldig dat dat op je pad kwam en ook mee mocht, moest Niels niet mee.
    Het raften zal ook wel heel spannend zijn geweest en zeker als het zo'n eind naar beneden gaat wisten je dat van te voren.
    Zo te zien en te horen is het er heel mooi en hebben je het er goed naar jullie zin, genieten dus.
    Dikke kus van ons xx pap mam.


  • 14 November 2012 - 19:11

    Oma Fladder:

    hallo lieverds wat een feest om weer een nieuw verslag te kunnen lezen je kunt ook zo geweldig schrijven we verheugen ons er altijd op.henkie laat alles uit zijn handen vallen als ik ga lezen want ik doe dat hardop en hij geniet ervan.moet voor jullie toch ook een geweldige ervaring zijn al dat moois te kunnen zien .wij genieten er echt van.ik probeer net zo te schrijven als alle anderen maar dan gaat het verkeerd dan maar achter elkaar de bedoeling is goed toch.we kijken weer uit naar je volgende verslag heel veel liefs opa en oma fladder

  • 16 November 2012 - 19:05

    Maxime:

    Hi lieve Dani en Niels,

    Die pinquins zijn echt super cool! En dat je ze hebt mogen vasthouden! Wat een belevenis en natuurlijk alleen al hoe jullie aan dit avontuur zijn gekomen ;)!
    Jullie hebben de machtig mooie bomen gezien, de Kauri bomen, daar ben ik wel jaloers op, want deze heb ik nooit gezien ;).

    Ik ben benieuwd hoe jullie het verder (gaan) hebben in Nieuw-Zeeland. Ik zal duimen voor mooi weer! En ga je de Tongario Crossing nog doen? Deze heb ik ook niet gedaan (vanwege de weersomstandigheden kon het niet), maar schijnt ook super te zijn!

    Have fun!
    Liefs,

    Maxime.

  • 17 November 2012 - 19:49

    Danielle Willems:

    Hey schatten,

    Weer super gave foto's! En wat vet die pinguins.
    Kijk weer uit naar de volgende foto's

    Dikke kus ons

  • 18 November 2012 - 10:34

    Hetty:

    Ik heb zojuist weer lekker zitten smullen van jullie avontuurlijke verhalen. Leuk ideetje voor Sabrina: een "pinguintaart", maar dan moet jij wel zo'n grote spuit meenemen voor haar. Niet om haar schoenen of oren mee schoon te spuiten na het taart bakken, maar om er slagroom mee op te spuiten. Gaat lekker snel dan... :-)
    En voor de lezers van jouw verhalen, Dani, speciaal deze slogan:
    "Net als Dani zo'n trendy look? Spuit pinguinpoep op je broek!"
    Waar zo'n spuit al niet goed voor kan zijn.....
    Ik had stiekem Niels wel willen zien dansen. Gaat hem dat goed af? Wel een heel leuke ervaring, lijkt mij, zo'n dansfeest met maaltijd erna.
    Hier in Nederland bereiden we ons langzaam maar zeker weer voor op het Sinterklaasfestijn en de hele reeks verjaardagen in onze familie. Het is grijs en druilerig weer. Perfect sfeertje voor Sinterklaas.
    Voilà, dat was het weer voor deze keer. Hou je haaks en blijf schrijven!

    Liefs,
    Hetty

  • 18 November 2012 - 21:15

    Aart:

    Ik sluit me bij de vorige spreekster aan.

    Wat moet ik verder nog toevoegen?

    We blijven jullie lezen!

    Veel plezier daar!

    gr. Aart

  • 20 November 2012 - 08:39

    Willems:

    Ga vooral zo door! Genieten!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle en Niels

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1095
Totaal aantal bezoekers 41777

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 19 Mei 2013

Onze wereldreis

Landen bezocht: